Intro
Persisk • فارسی

راجیندر کاور (Rajinder Kaur)

بازرس بهداشت بخش سوندره نورد استراند شهر اسلو

مهاجرینی که به تازگی به نروژ آمده اند باید چه نکاتی را راجع به بهداشت و سلامت خود و خدمات بهداشتی ملی در نروژ بدانند؟

مهاجرین باید با برنامه پزشک دائم خود آشنا باشند. آنها باید بدانند که انتخاب پزشک دائمی بر عهده خود آنها است. اگر صاحب فرزندان زیر ۶ سال هستند، باید به نزدیک ترین درمانگاه عمومی یا مدیریت بخش مراجعه و نسبت به ثبت نام فرزند خود در درمانگاه عمومی اقدام نمایند. متأسفانه بسیاری از کودکان از این سیستم عقب می مانند زیرا درمانگاه های عمومی از کلیه نوزادانی که در بخش یا شهرستان آنها متولد می شوند اطلاع ندارند. لازم است والدین بدانند که آنها باید در موعد مقرر به درمانگاه مراجعه کنند و یا قرار ملاقات خود را لغو نمایند. اگر آنها بدون هیچ دلیل موجهی در موعد مقرر به درمانگاه مراجعه نکنند، و این چندین بار اتفاق بیفتد، ممکن است خدمات رفاهی فرزندشان دچار اختلال گردد. بسیاری از افراد عادت دارند فقط زمانی که بیمار می شوند به پزشک مراجعه کنند بنابراین ممکن است در موعد مقرر برای انجام معاینات کلی به درمانگاه مراجعه نکنند.

همچنین مهاجرین باید بدانند که ملاقات با پزشک و یا مراجعه به درمانگاه عمومی باید با وقت قبلی صورت گیرد، نه اینکه به طور ناگهانی و بدون قرار قبلی باشد. اگر وضعیت وخیم نباشد، آنها نباید توقع داشته باشند که همان روز به آنها نوبت داده شود. اگر فردی در موعد مقرر حاضر نشود، او باید هزینه نوبتی که برای ملاقات با پزشک گرفته است را بپردازد.

اداره بهداشت و درمان ملی از مهاجرین چه انتظاراتی دارد؟

انتظار دارد که مهاجرین با نحوه عملکرد اداره بهداشت و درمان ملی در نروژ آشنا شوند، و در موعد مقرر به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنند.

مهاجرین از اداره بهداشت و درمان ملی چه انتظاراتی دارند؟

آنها انتظار دارند به امور خود و فرزندانشان رسیدگی شود و به آنها توجه شود. آنها توقع دارند که با احترام با آنها برخورد شود.

گاهی فکر می کنم مهاجرین از اداره بهداشت ودرمان ملی انتظارات نامعقولی دارند. اگر، به عنوان مثال، کسی یک فرزند معلول داشته باشد، او باید اطلاعات زیادی راجع به حقوق و معالجات ممکن برای فرزند خود داشته باشد.

بسیاری از مهاجرین به خاطر بیماری های جزئی مثلاً سرماخوردگی و امثال آن به پزشک مراجعه می کنند و بعد که پزشک برای آنها دارویی تجویز نمی کند، فکر می کنند پزشک کار خود را بلد نیست و درعین حال پول می گیرد.

آیا تا به حال با سوء تفاهمی مواجه شده اید؟

خوب به خاطر دارم وقتی اولین بار به نروژ آمده بودم، اینجا هیچ کس را نداشتم، به جز شوهرم. من فرزند اولم را باردار بودم و همیشه احساس تهوع داشتم، حالم خیلی خراب بود و مدام دچار حالت تهوع می شدم. فکر می کردم رفتن به سرکار غیر ممکن خواهد بود. نزد دکتر رفتم و از او درخواست گواهی کردم. به من گفتند که من بیمار نبوده و فقط حامله هستم. صدای ماما را در راهرو شنیدم که با صدای بلند می گفت: « به او گواهی پزشک ندهید. او فقط تنبل است!» خیلی احساس تنهایی کردم. احساس کردم آبرویم لکه دار شده است و مظنون به این شده ام که می خواستم آنها را فریب بدهم تا بتوانم در خانه بمانم. باید با مردم با احترام رفتار شود.

یک نکته دیگر، که من نمی دانم واقعاً باید اسم آن را سوء تفاهم بگذارم یا نه، این است که برخی از والدین نمی توانند به راحتی مشکلاتشان را با من درمیان بگذارند. آنها فکر می کنند که اگر، مثلاً، بگویند که وضع اقتصادی خوبی ندارند، آبرویشان می رود. این یعنی اینکه وقتی من به آنها می گویم که باید فرزندشان را به مهد کودک بفرستند، فقط می گویند «بله» بدون آنکه اشاره ای به این موضوع کنند، و زمانی که فرزندشان در مهد کدک حضور نمی یابد، برای من این تصور به وجود می آید که والدین به قول خود عمل نکرده اند.

چه امیدی برای آینده دارید؟

دوست دارم یک درمانگاه عمومی مجزا برای مهاجرین بزرگسال تخصیص داده شود. چنین درمانگاهی می تواند نقش یک محل ملاقات را ایفا کند، هم به عنوان یک خانه باز و هم برای بحث های گروهی مختلف؛ و ما می توانیم درزمینه مشاوره دادن به والدین، رژیم غذایی، شیوه زندگی، سلامت و سایر موضوعات مرتبط فعالیت کنیم. تأکید اصلی روی سلامت و تندرستی خواهد بود. به نظر من ما باید یاد بگیریم که با برخی از دردهای جزئی کنار بیاییم و در عین حال زندگی خوبی داشته باشیم و در زندگی احساس رفاه و لذت کنیم.

Ansvarlig for disse sidene J.W. Cappelens Forlag AS. Læremidlet er utviklet med støtte fra Utdanningsdirektoratet. Tilbakemeldinger: intro@cappelen.no